Saturday 25 October 2014

PETUA SIHAT; MAKANAN ANTI STRESS

Adakah anda sering stress?? Stress boleh menyebabkan kemurungan tau..anda boleh menangani masalah ini dengan cara semulajadi melalui pengambilan sumber makanan yang sesuai.Terdapat beberapa jenis makanan yang boleh mengurangkan stress (anti stress). Jom lihat petua sihat untuk mengurangkan stress anda.:)


1. Asparagus dan vitamin B

makanan anti stressmakanan anti stress


Asparagus dan Vitamin B kaya dengan asid folik yang mampu menstabilkan emosi.
Kedua-dua sumber ini berperanan menghasilkan serotonin dalam otak yang boleh membantu mewujudkan rasa tenang dan gembira. Apabila mengalami tekanan, hormon kortisol dalam tubuh akan meningkat, menyebabkan tahap serotonin merosot. Jadi, ambillah 7 batang asparagus bersaiz setengah inci yagg dimasak goreng atau sup sekiranya anda dilanda stress.

2. Daging
makanan anti stress

Daging mengandungi zinc, zat besi dan vitamin b yang penting dalam mengawal mood. Jadi daging merupakan makanan terbaik untuk diambil ketika anda mengalami stress. Tetapi jangan ambil terlalu banyak ya. cukup secawan kecil sahaja


3. susu segar


Ambil susu segar bersama bijirin pada waktu pagi bagi memulakan hari yang baik tanpa stress. Jumlah yang disyorkan ialah setengah cawan tanpa gula.


4. kacang almond


makanan anti stress
Almond mengandungi vitamin E, B2, magnesium dan zinc. jumlah yang disyorkan ialah 1/3 cawan bersamaan 306 kalori


5. Tuna




petua sihat

Hidangan tengahari yang hebat kerana kaya dengan vitamin B6.


6. Emping jagung atau bertih beras


makanan anti stress


Sesuai sebagai minum petang yang kaya dengan vitamin dan asid folik. Jumlah yang sesuai ialah 1 cawan emping jagung atau 2 cawan bertih beras.

Tangani stress dengan bijak..jangan biarkan hidup anda diselubungi stress! Suplemen Shaklee juga ada untuk membantu anda menangani stress :)


Untuk anda yang memerlukan produk Shaklee yang nyata selamat, berkesan dan semulajadi ini, boleh hubungi saya untuk konsultasi. Kawasan COD adalah Bachok, dan sekitar Kota Bharu dan kawasan lain boleh dirunding. InsyaAllah stok sentiasa ada :) Perundingan dan penghantaran (COD) juga secara PERCUMA :)


Hafizah Ibrahim
019-9765052 (call / sms / whatsapp)
Shaklee ID 972035
email: istadiniey@gmail.com

Saya adalah pengedar sah Shaklee di Bachok, Kelantan.

COD di kawasan sekitar Bachok, dan kawasan lain boleh dirunding.

Sekiranya anda berminat untuk mendaftar sebagai Shaklee Independent Distributor, boleh hubungi saya untuk maklumat lanjut.


No comments :

Post a Comment