Thursday 11 December 2014

PERLU SIDE INCOME PERSEDIAAN MENGHADAPI GST

......'Kenapa susah-susah nak cari side income? Dah kerja bagus dah pun..tiap bulan confirm masuk gaji..takkan tak cukup lagi?'...... Jika anda salah seorang yang berfkiran begini..jom fikir sekali lagi kerana kita semua mungkin perlukan side income atau pendapatan sampingan untuk menghadapi GST nanti.


Apakah GST ?
GST ialah cukai barangan dan perkhidmatan yang akan dilaksanakan di Malaysia bermula April 2015. Ianya adalah sejenis cukai di mana apa sahaja barang dan perkhidmatan yang digunakan oleh pengguna mengandungi elemen cukai.  GST didakwa sebagai sistem cukai yang lebih komprehensif, efisyen, telus dan efektif berbanding cukai yang sedia ada sekarang.Ia juga diduga akan menambahkan pendapatan cukai tahunan untuk kerajaan. 



GST diambil kira dalam setiap tahap urus niaga, melibatkan semua peringkat iaaitu pengeluar, pemborong, peruncit, dan pengguna. Jika diteliti, penggunalah yang akan menanggung GST sepenuhnya kerana nilai terkumpul di bawa kepada pengguna terakhir. 

Pelaksanaan GST melibatkan 3 kategori iaitu;
-kadar standard
-kadar sifar
-tiada GST



Adakah GST akan menyebabkan kenaikan harga barang? 
Untuk pengetahuan anda, sistem cukai yang sedia ada adalah melibatkan cukai di atas cukai iaitu cukai jualan dan cukai perkhidmatan yang berjumlah 16%. Jadi, jika dilihat secara umumnya GST yang hanya 6%  tidak akan menyebabkan kenaikan harga barangan, sebaliknya boleh menyebabkan pengurangan harga barangan. TETAPI, perlu difahami sesetengah barangan yang tidak dikenakan cukai sebelum ini akan mengalami kenaikan harga selepas dikenakan cukai 6% (GST). 

Apa pula domino effect / kesan domino?
domino effect ialah kesan sesuatu perubahan akan memberikan kesan kepada yang lain. walaupun ada barangan yang tidak dikenakan GST, tetapi ia tidak menghalang kenaikan harga barangan tersebut akibat dikelilingi barangan dan perkhidmatan lain yang dikenakan GST. Dengan kata lain, kos sara hidup mungkin akan bertambah!

Bersediakah anda menghadapi kos sara hidup yang meningkat?


Bagi yang ada anak-anak yang bersekolah..perbelanjaan untuk seorang anak ke tadika pun sudah mencecah Rm1k untuk pendaftaran sahaja!




Jika tahun 2012 hanya ada beberapa barang dalam troli tu, tahun 2015 agak-agak makin banyak ke makin sedikit???





Yang masih bujang pulak..takkan tak mahu kahwin dan bina keluarga? 



Cukup ke harapkan duit gaji semata-mata?



Jika tidak bersedia dari sekarang, anda mungkin akan terlambat! 

Shaklee menyediakan peluang terbaik untuk anda menjana pendapatan sampingan. 



Dan tak mustahil dengan Shaklee juga anda boleh bekerja hanya dari rumah...WAHM (work at home mom). Tunggu apalagi, jangan lepaskan peluang untuk jana pendapatan / side income sebagai persediaan menghadapi GST. Bertindak sekarang. Fast action, fast result! 


Klik DISINI untuk kaedah & keistimewaan menyertai kami.



Atau, terus sahaja hubungi saya, insyaAllah fast reply :)

Hafizah Ibrahim
019-9765052 (call / sms / whatsapp)
Shaklee ID 972035
email: istadiniey@gmail.com

No comments :

Post a Comment