Tuesday 2 December 2014

BAHAYAKAH SOYA??

Akhir-akhir ini banyak benar kontroversi tentang soya. Tahu sajalah..maklumat di hujung jari, tekan sahaja buang share, sekelip mata boleh menjadi viral. Tetapi, adakah kita tahu sejauh mana kesahihannya? Benarkah soya berbahaya?


Tahukah anda, soya sebenarnya berasal dari Asia Timur. Dan kemudiannya turut di tanam secara meluas di Amerika Syarikat. Di Malaysia ia boleh didapati dalam pelbagai bentuk makanan yang menyelerakan seperti tempe, tauhu, taufufa dan juga air soya. Ia adalah tumbuhan yang penting kerana: 

- sumber yang tinggi protein dengan kos yang murah
Dikatakan sumber protein yang terkandung adalah sebanyak 50 peratus bagi setiap 100 gram yang sekaligus menjadikan ia 2 kali ganda lebih hebat daripada kacang tanah, 11 kali lebih bagus daripada susu dan 3 kali lebih elok daripada telur.- kaya dengan bahan mineral seperti kalsium, sodium,magnesium,fosforus, dan vitamin seperti vitamin A,B,C,D dan juga lecithin. 
- kadar lemak yang rendah dan ianya sangat baik untuk pesakit jantung dan kencing manis
membekalkan tenaga

Antara keburukan dan bahaya soya yang digembar-gemburkan di media sosial termasuklah facebook ialah;

Soya penyebab kanser??
Isu ini timbul kerana soya mengandungi Isoflavones, yang dikatakan mempunyai fungsi seperti hormon estrogen. Sebenarnya, tiada kajian yang terperinci dapat membuktikan teori ini. Kajian yg dilakukan menggunakan isoflaves ke atas haiwan, dan bukan manusia. Manakala kajian yg dilakukan kepada wanita di negara China mendapati pengambilan soya boleh merendahkan risiko untuk mendapat semula kanser yang telah dirawat.

..'Sebagai kesimpulannya ramai saintis yang beranggapan pengamalan produk berasaskan soya tidak memberikan kesan positif atau negatif kepada kanser payudara..'

Apa yang penting, dalam memilih suplemen berasaskan soya, anda perlu pastikan ianya memenuhi ciri-ciri berikut:

1. Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organik

2. Kacang soya tu mestilan Non GMO ( tak dihasilkan secara genetic)

3. Soy Protein tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu

4. Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dgn air bukan dgn alkohol

5. Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan

6. Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa pemanasan

7. Soy isolate itu mesti ditambah dgn unsur kalsium untuk meneutralkan asid di dalamnya


Dan hanya satu suplemen soya yang menepati kesemua ciri-ciri di atas, iaitu ESP Shaklee (minuman kegemaran saya -yeay!)



Jadi, mengapa harus diviralkan lagi keburukan dan bahaya soya, jika ianya tidak sahih.Bukankah mengatakan sesuatu yang tidak sahih itu juga merupakan suatu perkara yang sia-sia? Lebih buruk lagi jika ia boleh menyebabkan fitnah. Nauzubillah..

Jika anda berminat untuk mendapatkan produk Shaklee, dan memerlukan konsultasi saya, jangan segan-segan untuk hubungi saya. Perkhidmatan EKSKLUSIF dan tiptop.:)

Kawasan COD adalah Bachok, dan sekitar Kota Bharu dan kawasan lain boleh dirunding. InsyaAllah stok sentiasa ada :) Perundingan dan penghantaran (COD) juga secara PERCUMA :)


Hafizah Ibrahim
019-9765052 (call / sms / whatsapp)
Shaklee ID 972035


email: istadiniey@gmail.com




No comments :

Post a Comment