Wednesday 3 December 2014

URIN BERWARNA KUNING PETANDA BAHAYA?


Urin atau air kencing ialah salah satu sisa kumuh dari badan anda untuk menyingkirkan toksin dan bahan yang tidak diperlukan oleh tubuh. Secara normal seseorang akan membuang air kecil 6-7 kali sehari, atau 2-4 jam sekali. Jangan pandang remeh pada sisa kumuh yang juga dianggap najis ini. Ia boleh jadi sangat berguna dan penting dalam menentukan diagnosa dalam sesuatu masalah kesihatan dan menilai tahap kesihatan anda melalui warna, bau dan juga kandungannya. Adakah urin berwarna kuning petanda bahaya?

Warna urin sebenarnya boleh menjadi petunjuk tahap dehidrasi dan juga penyakit-penyakit tertentu. Pernahkah anda perhatikan warna urin anda?

Apakah warna urin anda???

1. Clear n colourless (Jernih)
    Ini adalah warna urin yang normal. Ia juga petanda anda mendapat cecair yang mencukupi. 

2. Bright yellow (Kuning Cair)
Mungkin dari suplemen anda, terutama vitamin B dan carotene.

3. Dark yellow ( kuning Gelap)
Ini adalah tanda anda kekurangan air 
Ia juga boleh disebabkan oleh kehadiran darah dalam urin, yang disebabkan oleh penyakit buah pinggang atau jangkitan kuman pada pundi kencing

4. Blue or green (biru / hijau)
Pelik? tapi benar! air kencing boleh menjadi warna kebiruan disebabkan oleh kesan ubat yang mengandungi methylene blue.  Pengambilan vitamin b Complex juga boleh menyebabkan urin berwana kuning kehijauan. Tetapi, ia juga boleh jadi disebabkan oleh jangkitan kuman. 





Mengapa urin berwarna kuning selepas mengambil B complex? 

Pengambilan Vitamin B Complex boleh mempengaruhi warna urin, di mana urin akan berwarna lebih kuning dan gelap dari biasa. Ini adalah keadaan yang normal kerana B complex merupakan vitamin larut air, dan salah satu komponen B complex iaitu riboflavin yang mempunyai elemen kuning. Lebihan yang tidak diserap akan dikeluarkan melalui air kencing. Pengambilan B complex menghasilkan haba dan dengan itu pengambilan air yang mencukupi (2-3 liter sehari) adalah sangat penting. :)


b complex


Jadi, sekiranya anda mengalami perubahan warna urin (urin berwarna kuning) selepas mengambil B Complex, jangan risau ye..urin berwarna kuning selepas pengambilan B complex bukan petanda bahaya.:)



Jika anda berminat untuk mendapatkan produk Shaklee, dan memerlukan konsultasi saya, jangan segan-segan untuk hubungi saya. Perkhidmatan EKSKLUSIF dan tiptop.:)

Kawasan COD adalah Bachok, dan sekitar Kota Bharu dan kawasan lain boleh dirunding. InsyaAllah stok sentiasa ada :) Perundingan dan penghantaran (COD) juga secara PERCUMA :)


Hafizah Ibrahim
019-9765052 (call / sms / whatsapp)
Shaklee ID 972035


email: istadiniey@gmail.com


2 comments :

  1. salam hafizah,

    ingatkan sakit ke apa...tq2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kakrin..oh kalau lepas ambil b complex urin memang jadi kuning kakrin :)

      Delete