Saturday 29 November 2014

BAGAIMANA IBU SELEPAS BERSALIN BOLEH MENDAPAT BERAT& BENTUK BADAN SEPERTI ANAK DARA

Melalui proses kehamilan selama sembilan bulan mungkin menyebabkan anda mengalami kenaikan berat badan yang banyak, sehingga lebih 20 kilogram! Ini tentunya sangat merisaukan anda.. dan untuk kembali ke berat badan yang asal adalah bukan mudah jika anda tidak berusaha untuk mendapatkannya. Jadi, bagaimanakah ibu selepas bersalin boleh mendapat berat & bentuk badan seperti anak dara semula?




Tetapi ingat, badan anda baru sahaja melalui proses kehamilan dan kelahiran yang memerlukan anda menggunakan segala tenaga dan nutrien di dalam tubuh.. tentu sahaja tubuh anda memerlukan masa untuk kembali ke bentuk asal. Jangan tergesa gesa melakukan senaman atau aktiviti fizikal unuk mengurangkan berat badan, kerana tubuh anda memerlukan sekurang-kurangnya 6 minggu untuk pulih sepenuhnya.

Apa yang anda boleh lakukan ialah:

  • jangan tinggal sarapan pagi 
     Sarapan penting untuk membekalkan anda tenaga, dan juga untuk mengelakkan anda terlebih makan (kerana terlalu lapar) semasa tengahari. Seperti kata orang putih, 'breakfast like a king'. Pastikan sarapan anda berkhasiat dan lengkap. Mudah sahaja, tirulah seperti saya, semestinya ESP :)

  • makan sekurang-kurangnya lima hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari serta banyak makanan berserat tinggi seperti oat, kekacang, lentil, bijirin dan biji-bijian dalam diet anda; 
  • pastikan hidangan makanan anda mengandungi makanan berkanji seperti roti, nasi dan pasta (lebih baik jika bijian penuh untuk menambah serat);
  • kurangkan makanan bergoreng, makanan segera, konfeksi, kek dan minuman bergas, yang mana mempunyai kandungan lemak dan gula yang tinggi;
  • kawal saiz hidangan pada waktu makan dan jenis snek serta kekerapan anda mengambilnya di antara waktu makan
  • Menyusukan bayi akan juga boleh membantu anda membakar lemak dan kalori 
  • Suplemen yang selamat seperti Omega Guard dan Lecithin yang boleh membantu membakar dan menyerap lemak keluar dari badan. Omega Guard juga sangat baik untuk bayi anda (melalui susu ibu) kerana kaya dengan DHA dan EPA untuk perkembangan otak dan sistem saraf. 


Anda tak kisah dengan kenaikan berat badan? 
Wah..ada juga yang berpendapat adalah normal berat badan selepas bersalin akan meningkat dari berat zaman anak dara..ada juga yang mengatakan ia tanda bahagia..tetapi anda harus ketahui, kenaikan 1-2 unit BMI di antara kehamilan boleh meningkatkan risiko komplikasi seperti tekanan darah tinggi dan kencing manis pada kehamilan yang seterusnya. Anda juga berkemungkinan melahirkan bayi yang lebih besar.

SUPLEMEN IBU MENYUSU RAMPING :)



Yeay..ada suplemen yang boleh membantu anda..walaupun menyusukan bayi..ia adalah selamat malah boleh membantu menambahkan lagi kuantiti dan kualiti susu untuk si comel kesayangan anda :)


  • Alfalfa Complex - Tumbuhan yang telah digunakan sejak 2500 tahun dahulu untuk merawat pelbagai masalah kesihatan ini juga mempunyai kesan yang bagus sebagai 'milkbooster'. Ia juga boleh membantu menyingkirkan toksin dan lemak dari badan.
  • ESP - Protein adalah bahan asas binaan sel dan tisu badan. Ia merupakan komposisi yang penting di dalam susu ibu. Meberi rasa kenyang yang berpanjangan kepada ibu. Juga membentuk otot dengan cantik agar tidak menggeleber selepas turun berat badan.
  • Lecithin - adalah ekstrak dari soya (non GMO) dan dikatakan sebagai pengemulsi atau pemecah lemak dan kolesterol semulajadi. Tetapi  selain itu, lecithin juga mempunyai banyak manfaat, klik di SINI untuk info lengkap. 
  • Omega Guard juga bertindak sebagai pembakar lemak. Selain itu ia juga kaya dengan DHA dan EPA yang sangat baik untuk perkembangan minda dan saraf bayi anda. (melalui susu ibu)



Sudah tahu bagaimana untuk ibu bersalin mendapat berat badan seperti anak dara kan..so, its time to practice! Selamat beramal..:) Jika anda berminat untuk mendapatkan Suplemen ibu menysu ramping, boleh klik butang di bawah, atau hubungi saja saya :)




Jika anda berminat untuk mendapatkan produk Shaklee, dan memerlukan konsultasi saya, jangan segan-segan untuk hubungi saya. Perkhidmatan EKSKLUSIF dan tiptop.:)

Kawasan COD adalah Bachok, dan sekitar Kota Bharu dan kawasan lain boleh dirunding. InsyaAllah stok sentiasa ada :) Perundingan dan penghantaran (COD) juga secara PERCUMA :)


Hafizah Ibrahim
019-9765052 (call / sms / whatsapp)
Shaklee ID 972035


email: istadiniey@gmail.com

No comments :

Post a Comment