Saturday 10 January 2015

ADAKAH BAHAYA SEMBELIT DI KALANGAN WANITA?

Tahukah anda, masalah sembelit di kalangan wanita sebenarnya adalah agak tinggi berbanding lelaki. Dan terdapat beberapa fasa di mana wanita lebih mudah mendapat sembelit iaitu fasa kehamilan, dan juga selepas bersalin. Adakah bahaya sembelit di kalangan wanita?


Mau tak bahaya? terutama wanita hamil dan juga selepas bersalin. Sembelit yang berterusan dan kronik boleh menyebabkan buasir (pembengkakan vena pada rektum) yang boleh menjadi sangat menyakitkan. Lebih bahaya apabila buasir melibatkan pendarahan. Nak nak lagi masa mengandung, boleh menyebabkan anemia atau kekurangan darah. Antara simptom anemia semasa hamil ialah letih dan lesu, mudah pitam, dan rasa berdebar-debar(palpitation). Lebih bahaya anemia boleh menyebabkan perkembangan bayi terbantut, malah boleh menyebabkan keguguran. 

Saya percaya ramai yang mengalami sembelit selepas bersalin. Kekurangan air, dan perubahan hormon merupakan sebahagian sebab mengalami sembelit selepas bersalin. Perasaan takut dan fobia ke tandas kerana bimbangkan luka bersalin juga menyebabkan anda menahan dan menunda panggilan semulajadi untuk ke tandas, seterusnya menyebabkan najis mengeras dan berlaku sembelit. 
Ya..sembelit pada wanita selepas bersalin juga boleh mengundang bahaya..meneran dengan kuat boleh menyebabkan jahitan luka bersalin tertetas..adoi ngerinye!

Selain itu otot pelvis dan ligamen yang menyokong organ pelvis anda juga masih lemah selepas bersalin, dan boleh menyebabkan masalah uterine prolapse (rahim jatuh) sekiranya ditambah dengan masalah sembelit yang memerlukan anda meneran semasa membuang najis. Oh mintak jauh..

Cadangan suplemen untuk masalah sembelit ialah Herb Lax, Ostematrix, dan Alfalfa. 







Harga retail set ni cuma RM166 untk kegunaan 1-2 bulan. Nak harga lebih murah? Ada caranya..contact sahaja saya:)
Anda juga mengalami buasir? Boleh ke link ini .


*********************************************************************
Hafizah Ibrahim
019-9765052 (call / sms / whatsapp)
Shaklee ID 972035
email: istadiniey@gmail.com



Ingin menjana pendapatan dari rumah bersama kami?
Klik di SINI        

Kawasan COD adalah Bachok, dan sekitar Kota Bharu dan kawasan lain boleh dirunding. InsyaAllah stok sentiasa ada :) Perundingan dan penghantaran (COD) juga secara PERCUMA :)




No comments :

Post a Comment