Friday 13 March 2015

PANDUAN PENJAGAAN LUKA BERSALIN NORMAL DAN PEMBEDAHAN SUPAYA CEPAT SEMBUH

Penjagaan luka bersalin secara normal (vaginal delivery) ataupun secara pembedahan ( caeseaean) adalah amat penting untuk menggalakkan penyembuhan yang lebih cepat dan mengelakkan perkara yang tidak diingini. Entry ini bertujuan memberikan anda beberapa panduan penjagaan luka bersalin normal dan pembedahan supaya cepat sembuh dan diharap dapat membantu anda. ^_^



Panduan penjagan luka bersalin normal (luka episiotomi)

Penjagaan luka episiotomi perlu dititikberatkan kerana kedudukan yang yang lebih lembap dan mudah mengalami jangkitan.

1. Pastikan luka atau jahitan sentiasa kering. Keringkan luka jahitan selepas buang air kecil.

2. Sapu ubat antiseptik sekerap yang boleh pada luka jahitan. Pastikan ubat antiseptik di sapu pada luka secara direct dan bukan dengan menuangkan ubat antiseptik ke atas pad. Anda boleh menggunakan kapas untuk menyapu ubat tersebut.

  3. Dedahkan pada luka jahitan udara supaya cepat kering dan tidak lembap. Keadaan lembap ddan basah boleh memudahkan jangkitan dan luka lambat sembuh.

4. Sentiasa menukar posisi kedudukan anda dan elakkan berbaring, duduk atau berdiri terlalu lama. Anda juga boleh berjalan-jalan secara perlahan-lahan. 

5. Menuam luka jahitan dengan pek ais untuk menggalakkan surut bengkak dan menghilangkan kesakitan 

6. Basuh luka jahitan dengan aliran air suam semasa buang air kecil untuk elak rasa sakit atau nyilu

7. Amalkan sapuan dari depan semasa basuh dan mengeringkan bahagian luka untuk elak jangkitan kuman dari bahagian dubur ke bahagian luka 

8. Pastikan kebersihan panties dan pad sentiasa terjaga. Kerap tukar pad dan panties supaya tidak berlaku jangkittan.

9. Elakkan sembelit supaya luka jahitan tidak terbuka. 
( Ostematrix boleh bantu masalah mengelakkan sembelit di dalam pantang)

10. Elakkan angkat benda berat. Jika anda ada anak kecil, pastikan jangan dukung atau angkat ye. 

11. senaman kegel
 Senaman kegel boleh membantu memulihkan otot, menggalakkan pngaliran darah dan membantu mempercepat pemulihan.

12. awasi tanda jangkitan seperti sakit berdenyut pada bahagian luka, demam, bengkak, bernanah dan berbau.

13. Ambil ubatan (tahan sakit / painkiller) jika perlu terutama pada awal tempoh bersalin. ( B Complex dan ostematrix boleh membantu mengurangkan kesakitan, ala-ala pain killer semulajadi gitu)  


Panduan penjagaan luka bersalin secara pembedahan.
Selain dari panduan di atas, terdapat beberapa tambahan sebagai panduan untuk penjagaan luka bersalin secara pembedahan.

1. Tampung abdomen ketika berjalan dan berdiri untuk mengelakkan tekanan ke atas luka jahitan pembedahan.

2. Banyakkan berehat. Pastikan segala keperluan anda dan bayi berada berdekatan. 

3. Elakkan batuk dan bersin dengan kuat, serta jangan lupa untuk tampung abdomen setiap kali batuk atau bersin 

4. Pastikan luka sentiasa kering. Anda boleh mengeringkan luka dengan pengering rambut. Elakkan berpeluh pada kawasan luka jahitan.


Selain dari panduan di atas, pastikan juga badan anda mendapat nutrien yang mencukupi untuk proses penyembuhan untuk membantu proses penyembuhan dari dalaman yang lebih penting. Anda boleh mengamalkan Suplemen Ibu Selepas Bersalin untuk membantu luka jahitan bersalin cepat sembuh, dan memulihkan tenaga ibu juga.

Antara kebaikan Suplemen Ibu Selepas bersalin atau set berpantang ialah:


  • Luka bersalin cepat sembuh
  • tenaga cepat pulih / badan lebih bertenaga
  • tiada sembelit
  • muka berseri dan tidak pucat
  • tidak panas untuk bayi
  • boleh di ambil sejurus selepas bersalin
  • susu badan meriah dan lancar
  • tiada sakit badan dan sakit urat/ otot selepas bersalin
  • lebih tenang dan tidak stress  
Suplemen Ibu Bersalin terdiri dari 

1. VITA LEA WITH IRON FORMULA


     Merupakan multivitamin yang mengandungi 23 jenis vitamin serta di lengkapi dengan zat besi. Zat besi adalah penting untuk penghasilan sel darah merah untk menggantikan darah yang telah hilang semasa proses bersalin. Semasa dalam tempoh berpantang ibu-ibu pastinya tidak mendapat vitamin dan zat besi yang mencukupi daripada diet seharian. Dengan mengambil sebiji Vita Lea sehari ibu akan berasa lebih bertenaga dan mengelakkan muka pucat dan tidak bermaya.


  
2. B COMPLEX
      Mengandungi 8 jenis vitmin B yang penting untuk tubuh, terutama dapat menghilangkan rasa letih dan stress. Dengan itu dapat mengurangkan dan mengelakkan terjadinya masalah 'meroyan'. Ia juga dapat membantu melancarkan peredaran darah.


3. SUSTAINED RELEASED VITA C 500MG
    Salah satu produk hot Shaklee. Sebiji Vita C ini adalah bersamaan 7biji buah oren. Ianya penting untuk mempercepatkan penyembuhan luka dan tisu yang terjadi semasa proses bersalin sama ada bersalin secara normal atau pembedahan (caesarean section). Ia juga membantu menghilangkan parut regangan (strechmark) semasa hamil.



4. ZINC COMPLEX
    Zinc adalah nutrient yang diperlukan untuk kekal sihat. Bagi ibu selepas bersalin, zinc penting untuk penyembuhan luka dan tisu badan. Bagi ibu yang alahan atau tidak suka kepada ikan haruan, zinc complex adalah pilihan terbaik.


selepas bersalin

5. OSTEMATRIX
   Mengandungi Kalsium yang diperlukan untuk tubuh dan tulang yang sihat. Ia juga disertakan  magnesium, vitamin D dan K untuk membantu penyerapan kalsium ke dalam tubuh. Bagi ibu selepas bersalin, Ostematrix juga dapat membantu melawaskan proses pembuangan najis dan mengelakkan sembelit.

6. ESP
Merupakan sumber protein soya yang terbaik dan lengkap dengan 9 jenis asid amino yang diperlukan oleh sel untuk proses penyembuhan luka.


Harga set bersalin / berpantang ini adalah sangat berbaloi untuk tempoh penggunan sehingga 4 bulan. Pernah dengar orang dulu-dulu selalu amalkan pantang 100 hari? maksudnya badan memerlukan tempoh yang lama untuk pulih dari proses kelahiran dan bersalin, jadi, sememangnya tak salah anda ambil suplemen ibu selepas bersalin sehingga 120 hari, malah sangat digalakkan mengambil suplemen sehingga ke akhir hayat. ^_^



Tak syak lagi penjagaan luka bersalin normal dan pembedahan supaya cepat sembuh perlulah dari segi luaran dan juga dalaman. Hubungi saya sekarang. best offer sempena Promo ESP dan Zin Complex  ^_^

*********************************************************************
Hafizah Ibrahim
019-9765052 (call / sms / whatsapp)
Shaklee ID 972035
email: istadiniey@gmail.com



Ingin menjana pendapatan dari rumah bersama kami?
Klik di SINI        

Kawasan COD adalah Bachok, dan sekitar Kota Bharu dan kawasan lain boleh dirunding. InsyaAllah stok sentiasa ada :) Perundingan dan penghantaran (COD) juga secara PERCUMA :)






No comments :

Post a Comment