Sunday 8 March 2015

ATASI MASALAH JERAWAT REMAJA DENGAN CARA YANG BETUL,CEPAT DAN SELAMAT

Masalah jerawat memang sangat merisaukan dan merimaskan. betul tak? golongan yang paling banyak dilanda masalah ni ialah golongan remaja, tak kira lelaki atau perempuan. Nak tau cara atasi masalah jerawat remaja yang betul, cepat dan selamat? 

Kita kena tahu apa punca jerawat di kalangan remaja dulu ye. Di dalam lapisan kulit kita terdapat kelenjar yang minyak untuk melindungi kuli dan juga bertindak sebagai pelembap semulajadi. Jerawat adalah sejenis penyakit yang kronik di mana ia mengganggu kelenjar yang terdapat di dalam lapisan kulit Jerawat terjadi apabila liang roma pada pemukaan kulit tersumbat.Ini akan membuatkan kulit muka, belakang dan leher ditumbuhi jerawat.




Punca Jerawat Remaja

1. Hormon

Waktu remaja paras hormon androgen agak tinggi dan mempengaruhi kelenjar minyak di lapisan kulit yang saya sebutkan tadi. Ini menyebabkan kelenjar tersebut mengembang dan mengeluarkan lebih banyak minyak atau sebum.

2. Bakteria

Kehadiaran bakteria  Propionibacterium acnes di dalam sel kulit turut menjadi punca jerawat remaja. Sumber makanannya ialah sebum dan sel-sel mati pada permukaan kulit. Orang yang berjerawat mempunyai Propionibacterium acnes yang lebih banyak berbanding dengan kulit orang yang tidak berjerawat.

3. Pemakanan

Walaupun punca jerawat yang disebabkan oleh diet atau pemakanan tidak dapat dibuktikan dengan jelas serta secara terperinci, tetapi diet mempunyai kesan langsung terhadap tahap insulin dalam badan kita. Untuk pengetahuan anda, insulin adalah hormon terpenting manusia dan boleh mempengaruhi hormon-hormon lain di dalam tubuh termasuk hormon androgen yang turut menjadi penyebab pertumbuhan jerawat pada kulit muka, belakang dan leher pesakit.

4. Stress


Image result for stress


Sekali lagi ia berkait rapat dengan hormon. Stress boleh menyebabkan hormon androgen dikeluarkan secara berlebihan dan menyebabkan jerawat semakin banyak. Stress boleh memburukkan lagi simptom jerawat anda tetapi ia boleh dicegah dengan rawatan jerawat yang betul. Tahap stress yang tinggi memang mampu memberi kesan ke atas jerawat dan boleh menyebabkan radang jerawat yang teruk.

5. Alat Solek

Sebenarnya alat solek bukanlah punca jerawat terbesar untuk kulit, tetapi jika anda tidak membersihkan kulit anda dengan baik selepas memakai alat solek, ia boleh memburukkan lagi keadaan jerawat pada kulit terutama muka anda.

6. Matahari

Cahaya matahari juga bukanlah penyebab utama masalah jerawat tetapi haba yang dihasilkan oleh matahari boleh menyebabkan kulit anda berpeluh dan berminyak sekaligus menyumbatkan liang roma.

7. Pakaian

Masalah jerawat di belakang badan juga boleh merimaskan anda. Ia boleh dicegah dengan memilih pakaian yang sesuai dengan iklim tropika seperti di Malaysia. Belakang badan mempunyai ribuan kelenjar dan liang roma yang boleh memerangkap sebum. Jangan malas mandi kerana kulit yang bersih boleh membebaskan anda dari belenggu jerawat.


Cara mengatasi masalah jerawat dengan betul, cepat dan selamat.


Suplemen Shaklee boleh membantu anda merawat jerawat dari dalam. bukankah tadi kita sudah pelajari, jerawat remaja banyak berkait rapat dengan hormon? 



 Suplemen Jerawat Remaja ni memang selamat dan insyaAllah berkesan dengan cepat. 



Mereka sudah, anda bila lagi?? jangan biarkan masalah jerawat menghantui anda sehingga hilang keyakinan diri, tidak dapat bergaul dengan rakan dan tak mampu menonjolkan keistimewaan diri sendiri tau. Saya sudah kongsikan cara terbaik atasi masalah jerawat remaja dengan cara yang betul, cepat dan selamat. Takmo tunggu-tungu lagi tau. Hubungi saya sekarang. best offer sempena Promo ESP ^_^

*********************************************************************
Hafizah Ibrahim
019-9765052 (call / sms / whatsapp)
Shaklee ID 972035
email: istadiniey@gmail.com



Ingin menjana pendapatan dari rumah bersama kami?
Klik di SINI        

Kawasan COD adalah Bachok, dan sekitar Kota Bharu dan kawasan lain boleh dirunding. InsyaAllah stok sentiasa ada :) Perundingan dan penghantaran (COD) juga secara PERCUMA :)

No comments :

Post a Comment