Sunday 27 April 2014

CABARAN PENYUSUAN- MASALAH BENGKAK SUSU

Penyusuan susu ibu adalah yang terbaik untuk anda dan bayi. Sesuatu yang baik tentunya banyak cabaran dan perlukan kekuatan untuk menghadapinya, bukan? Hanya ibu-ibu yang kuat dan tabah mampu menghadapi cabaran dalam penyusuan!chaiyok2 :) 

Jangan pula ibu-ibu bimbang, meskipun terdapat cabaran, pasti anda semua dapat menghadapinya asalkan ada persediaan ilmu! Jom ketahui cabaran yang biasa di hadapi di dalam penyusuan susu ibu.




3. BENGKAK SUSU

Bengkak susu terjadi apabila penghasilan susu anda semakin bertambah. Ia selalunya terjadi 48 hingga 72 jam selepas anda selamat melahirkan bayi, iaitu hari kedua dan ketiga.

Sesetengah ibu mungkin hanya mengalami bengkak 'ringan', manakala ada juga yang mengalami bengkak yang serius! Tetapi jangan bimbang, masalah bengkak susu boleh aje diatasi jika anda cukup bersedia.

Tips atasi bengkak susu:

1. kerap susukan bayi anda.

2. Gunakan tuala suam dan tuam payudara untuk melembutkan dan memudahkan susu mengalir keluar

3. Setelah selesai menyusu, anda boleh tuam payudara  dengan icepack untuk mengurangkan bengkak

4. petua menggunakan daun kubis - ambil daun kubis (yang disejukkan di dalam peti sejuk ) dan lekatkan pada payudara untuk mengurangkan bengkak. Lakukan dalam masa 15-20 minit.

5. Bengkak susu boleh menyebabkan pelekapan mulut bayi semasa menyusu menjadi kurang sempurna. Jadi, perhatikan pelekapan mulut yang betul supaya penyusuan boleh berjalan lancar dan payudara dapat dikosongkan, sekaligus membantu mengurangkan masalah bengkak susu.

Jika segala yang anda lakukan seperti tidak mendatangkan hasil, segera dapatkan bantuan dari kaunselor laktasi, atau jururawat anda. Ia penting untuk mengelakkan berlaku masalah yang lebih besar


Persediaan ilmu sudah ada. ! Happy breastfeeding! Yakini anda dapat menghadapi segala cabaran penyusuan yang bakal ditempuhi. :)


Ingin mencuba Suplemen ibu menyusu shaklee



Hubungi kami 0199765052 (sms / whatsapp)   
Facebook : Hafizah Ibrahim




No comments :

Post a Comment