Wednesday 2 August 2017

PERMULAAN PENYUSUAN SUSU IBU

Penyusuan susu ibu bukanlah sesuatu yang akan terjadi dengan sendiri, tetapi ia adalah suatu perjalanan yang perlu ditemani dengan ilmu. Jom cari gali ilmu penyusuan susu ibu,. Kali ini topik bagaimana memulakan penyusuan susu ibu.


Beberapa minggu sebelum bersalin dan  beberapa hari selepas bersalin anda akan menghasilkan cecair kuning atau jernih yang dipanggil kolustrum. Kolustrum yang kaya dengan antibodi dapat membantu melawan jangkitan penyakit.


Pada permulaan, kolostrum yang anda hasilkan hanyalah sedikit sahaja, tetapi itu sudah mencukupi untuk bayi anda.





Penghasilan susu badan anda akan menjadi semakin lancar pada 24 hingga 48 jam selepas bersalin. Tubuh anda akan mengepam lebih banyak darah ke payudara anda, menjadikannya lebih tegang dan rasa penuh. Ia akan menjadi lebih berat dan mungkin akan berasa sakit seketika, tetapi menyusu dengan lebih kerap dapat membantu mengurangkan ketidakselesaan ini. 

Anda akan menghasilkan dua jenis susu, iaitu susu awal pada permulaan setiap penyusuan dan kemudian susu akhir.








Susu awal adalah lebih cair, dan mengandungi lebih protein dari susu akhir. Susu awal mengandungi lebih lemak dari susu akhir, di mana susu ini lebih berkrim dan pekat. susu akhir ini akan membekalkan tenaga yang diperlukan oleh bayi.

Anda perlu memberi masa yang cukup untuk bayi menghisap pada setiap payudara bagi membolehkannya mendapat tenaga dari susu akhir.
Pada hari-ari awal penyusuan, anda akan merasai kontraksi  di bahagian perut terutamanya ketika anda sedang menyusu. Ini akan menghasilkan satu lagi hormon yang akan membantu mengecutkan rahim anda. Setelah aliran susu semakin meningkat, anda berasa seperti berdenyut-denyut, pedih dan mencucuk-cucuk pada payudara anda.

Panduan untuk penyusuan ibu yang berjaya.

  • Pilih tempat yang selesa untuk anda dan bayi. Ini kerana penyusuan ibu memakan masa selama 7-45 mnit, pilihlah tempat yang selesa untuk anda dan bayi anda. Lebih selesa tempat tersebut, lebih mudah anda menyusu.
  • Keadan persekitaran juga amat penting terutamanya ketika di awal permulaan penyusuan. Jika anda cepat berasa bosan, menyusulah di depan TV. Cubalah beberapa temat yang sesuai untuk anda.

  • Peganglah bayi anda dengan posisi yang tidak akan menyakitkan lengan dan belakang anda. Gunakan banyak kusyen di sekeliling untuk sokongan. Ramai wanita merasakan posisi memangku bayi adalah paling selesa.

  • Berikan perhatian kepada cara bayi anda melekapkan mulutnya ke puting payudarda anda. Mulutnya harus menutupi keseluruhan paudara anda. Jika anda berasa sakit apabila dai mula menghisap, hentikannya dengan memasukkan jari kelingking anda di celah celah antara mulut dan payudara anda.Dan cuba beri dia menghisasp dengan hisap dengan betul, anda tidak perlu berbuat apa-apa lagi.
  • Letakkan segelas air suam, susu atau jus berdekatan anda, untuk memudahkan anda mencapainya jika anda berasa haus ketika menyusu.
  • Elakkan dari memberi bayi anda susu formula, ini akan mengurangkan penghasilan susu badan anda.

Sokongan dan galakan dari ahli keluarga . Sahabat handai dan saudara mara adalah amat diperlukan. Namun jika anda mempunyai sebarang masalah kesihatan, segeralah berjumpa dengan doktor.


Nak tahu lebih lanjut?

Tunggu entry akan datang..
best kan menjadi seorang ibu..:)

Nak kehamilan yang sihat dan pengalaman mengandung yang indah? 
Cubalah suplemen Ibu hamil Shaklee :)



Berminat untuk mencuba suplemen Shaklee untuk anak remaja anda? Atau apa sahaja masalah kesihatan anda..kami sedia membantu :)

Jom hubungi saya 019-9765052




Konsultasi khas dan servis terbaik untuk anda. :) 

Kelebihan membeli dengan kami

Setiap pembelian set ini dengan Suplemen Untuk Semua melayakkan anda menerima:


  • Konsultasi percuma
  • Cara pengambilan terbaik percuma
  • Jadual vitamin harian percuma

*******************************************************************


Hafizah Ibrahim
019-9765052 (call / sms / whatsapp)
Shaklee ID 972035
email: istadiniey@gmail.com

Ingin menjana pendapatan dari rumah bersama kami?
Klik di SINI        

PELUANG MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN. >>>BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..MODAL SERENDAH RM75 PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA


Kawasan COD adalah Bachok, dan sekitar Kota Bharu dan kawasan lain boleh dirunding. InsyaAllah stok sentiasa ada :) Perundingan dan penghantaran (COD) juga secara PERCUMA :)






No comments :

Post a Comment