Monday 9 June 2014

MAMPUKAH IBU MENYUSU BERPUASA SEPANJANG RAMADHAN?

Ramadhan al Mubarak semakin hampir..bagaimanakah persediaan anda wahai ibu menyusu? Tentunya tercetus juga sekelumit bimbang di hati para ibu,


 'mampukah aku berpuasa penuh sepanjang ramadhan?' 
 ' laratkah?'
 ' cukupkah susu? Bagaimana jika susu tiba-tiba merudum?' 

Tambah-tambah lagi bagi anda yang sudah kehabisan stok ebm, dengan kata lain stok 'cukup-cukup makan', pam hari ini habis untuk bekalan esok!

Sememangnya terdapat keringanan atau 'rukhsah' di dalam Islam bagi ibu hamil dan menyusu, seperti yang terdapat dari hadis Rasulullah SAW:

Dalam satu riwayat dari Anas bin Malik al-Ka’bi, dia berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:“Sesungguhnya Allah Tabaraka wa Ta’ala menggugurkan (meringankan) setengah hari beban solat ke atas orang yang bermusafir, menggugurkan (memberi rukhsah) ke atas wanita yang hamil dan menyusukan anak akan kewajipan berpuasa” [HR at-Tirmidzi, an-Nasa’i, Abu Dawud, Ibnu Majah. Sanadnya hassan sebagaimana pernyataan at-Tirmidzi]

                      * anda boleh rujuk artikel ini untuk info lanjut,   Fikratul Ummah
      
 Tetapi, jangan pula mengambil mudah dan mengambil dalil ini sebagai alasan untuk tidak berpuasa semata-mata untuk menyusukan bayi. Tentu kita perlu berusaha sedaya upaya untuk melakukan yang terbaik, baik dalam hal berpuasa atau menyusukan bayi. 

Jadi, bagaimanakah caranya untu memastikan ibu menyusu kekal bertenaga dan susu pula mencukupi untuk bayi?

cara yang pertama:
-YAKIN-
Jangan sesekali set minda anda dengan mengatakan susu akan merudum apabila berpuasa. Dan jangan juga menganggap anda akan kehilangan tenaga dan keletihan selepas mengepam susu.
Sebaliknya, anda perlu yakin penghasilan susu tidak terjejas walaupun berpuasa. Ini penting untuk memastikan emosi anda stabil dan melancarkan penghasilan susu.

cara kedua : 
- NUTRIEN-
Pastikan badan anda mendapat nutrien yang seimbang dan mencukupi. Bukankah susu dihasilkan dari nutrien yang diambil oleh ibu? Jadi sewajarnya anda memastikan ianya tidak terjejas meskipun anda berpuasa, terutama pengambilan air. Pastikan anda tetap mengamalkan minum 3liter air setiap hari. Jadi, bermula selepas berbuka sehingga bersahur, anda perlu minum secara sedikit demi sedikit.

Cara ketiga:
- DIET SEIMBANG & SIHAT-
Meskipun anda memerlukan nilai kalori yang lebih, jangan pula makan sehingga dua kali ganda. Berbuka puasalah dengan diet yang seimbang, dan secara sihat. Amalkan bersahur dan berbuka dengan kurma, dan makanlah secara perlahan-lahan dan berpada-pada. 

anda juga boleh mengamalkan suplemen dari Shaklee yang sememangnya terbukti secara klinikal boleh membantu anda kekal bertenaga, iaitu Set Mighty 3 Germ, yang terdiri daripada ESP, Meal Shakes, dan Performance Drink.

ESP: protein soya yang bermutu tinggi akan memberikan anda rasa kenyang yang lebih lama dan bertenaga. 

MealShakes : Mudah dibancuh dan membekalkan vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan, termasuklah kalsium, fibre dan protein.

Performance drink: Berperisa oren yang menyegarkan, boleh dibancuh sendirian atau bersama minuman lain. Ia merupakan minuman isotonik yang boleh membekalkan tenaga serta merta, tetapi tidak menjejaskan kestabilan gula dalam darah. Terbukti secara klinikal mampu menyokong tahap hidrasi berbanding air.

Set ini juga sesuai untuk semua golongan yang ingin kekal bertenaga sepanjang berpuasa. 

dan ISTIMEWA untuk ibu menyusu, kami ada panduan khas untuk anda,termasuk jadual makan suplemen dan jadual mengepam susu, secara PERCUMA

Hubungi kami untk tempahan sekarang dan dapatkan resepi Set Mighty 3 Germs secara PERCUMA. 

Berminat untuk mencuba Set Mighty 3 Germs Programme ini?
Hubungi saja saya di talian ini 0199765052 (sms /whatsapp) 
Facebook : Hafizah Ibrahim
Setiap pelanggan kami akan mendapat konsultasi EKSKLUSIF beserta jadual makan suplemen secara PERCUMA. 
Ada yang lebih menarik! PERCUMA E book 11 Amazing ESP Recipes untuk 30 pelanggan terawal!. 
Jangan ketinggalan!   




No comments :

Post a Comment